Kadra pracownicza

Jak skompletować dobrą kadrę?

Jak wiadomo, żadna firma nie może sprawnie funkcjonować bez dobrej kadry pracowniczej. Dobra kadra do wyspecjalizowani pracownicy, którzy dobrze znają się na tym, robią. Trzeba jednak wspomnieć, że dobra kadra równa się zawsze zadowolona kadra. Nie można bowiem wymagać od ludzi, że będą dobrze pracować, w momencie, kiedy w pracy panuje nieprzyjazna atmosfera…

Istnieje wiele sposobów na znalezienie dobrych pracowników. Najważniejsza w całym procesie rekrutacyjnym jest rozmowa kwalifikacyjna, dlatego warto się do niej przygotować. Po pierwsze – trzeba zastanowić się, czego oczekujemy od naszego przyszłego pracownika. Po drugie – jakie chcemy, żeby posiadał umiejętności. Po trzecie – co będzie należało do jego obowiązków. Warto poradzić się też psychologa, który może powiedzieć, na co powinniśmy zwracać uwagę podczas rozmowy. Nasze pytania powinny przebiegać schematycznie: od najprostszego do najtrudniejszego. Ostatnie pytania powinny być rozbudowane i wymagać od rozmówcy inteligentnych i wyczerpujących odpowiedzi. Tak naprawdę to one powinny zbudować wizerunek przyszłego pracownika.

Każda rozmowa kwalifikacyjna jest inna, ponieważ każdy człowiek jest inny. Podobny jest jednak schemat. Warto więc być do niego przygotowanym.

Czasem przypadkowe rozmowy kwalifikacyjne nie są jednak najlepszym sposobem na znalezienie dobrego pracownika. Właśnie dlatego pojawili się hadhunterzy, czyli osoby, które wyszukują najlepszych pracowników w danej branży i proponują im pracę. To tzw. łowcy głów lub łowcy talentów, na ich usługi stać tylko najlepszych…

Kompletując kadrę, trzeba pamiętać, żeby znaleźć pracowników dobrze dogadujących się w grupie, ponieważ nawet najlepsi specjaliści, kiedy nie umieją się ze sobą porozumieć, nie wpływają na rozwój firmy.

Zarządzanie kadrą w pracy

Pracownicy są zadowoleni, kiedy mogą się dzięki swojej pracy rozwijać, a podnoszący kwalifikacje zawodowe pracownicy, to duży zysk dla przedsiębiorstwa. Jak to osiągnąć? Niezbędna jest osoba zarządzająca kadrą pracowniczą – osoba, której celem będzie pozyskiwanie pracowników, ich rozlokowanie i wreszcie motywowanie ich do pracy.

Właściwie dobrani pracownicy są kluczem do sukcesu każdej firmy, dlatego osoba zajmująca się ich zarządzaniem, jest tak naprawdę niezbędna – dzięki niej podnosi się efektywność całej organizacji. To dobrze dobrana i prawidłowo zarządzana kadra pracownicza tworzy przedsiębiorstwo.

Zarządzanie kadrami jest sprawą trudną i zadaniem niezwykle odpowiedzialnym. Trzeba bowiem potrafić przeanalizować sytuację w firmie, ocenić ją, a następnie podjąć określone działania, które ją zmienią na lepszą. Osoba zajmująca się zarządzaniem kadrami musi potrafić stworzyć sprawną strukturę zatrudnienia (zarówno jeśli chodzi o ilość pracowników, jak i jeśli chodzi o ich jakość). To ona powinna przeprowadzać rozmowy kwalifikacyjne, a następnie wprowadzać ich w warunki pracy. Osobie zarządzającej kadrami powinni pomagać kierownicy, których zadaniem jest organizowanie pracy pracowników i kontrola ich działań. To oni powinni oceniać pracę poszczególnych podwładnych i analizować ich potrzeby – decydować czy potrzebne jest im szkoleniu, czy może brakuje im motywacji (w takim wypadku przyznawane są premie).

Zarządzając pracownikami, trzeba wykorzystywać wiele metod, które pochodzą z różnych dziedzin, m.in.: z zakresu psychologii społecznej, socjologii pracy czy ergonomii. Bardzo ważne jest również to, żeby umiejętnie opracować system działania i dobrać narzędzia operacyjne – dzięki temu można znacznie poziom, na którym znajduje się przedsiębiorstwo – doprowadzić do jego rozwoju.